Föreläsning med Halva Lindha, kokbokssignering och en natt på Villa Anna i Uppsala

Uppsalabesök x 2

Förra veckan tog jag en liten tur med tåget till ett vårvackert Uppsala för att lyssna på min goda vän Lindha Vikström när hon föreläste på restaurang PriMaten.

Lindha är för många inom LCHF-kretsar mer känd som Halva Lindha, som också är namnet på hennes blogg.

Namnet kommer sig av att hon tappade halva sin vikt, 70 kg, på 18 månader när hon började med LCHF 2012.

Då förstår du att hon var väldigt överviktig innan, toppnoteringen låg på 140 kg och hon hade svåra besvär och medicinerades mot högt blodtryck, värk, depression och allergier.

Problem som försvann i takt med att kilona rann av henne, ingen lätt match men Lindha har varit väldigt målmedveten.

Jag, Lindha Vikström och Lars Fahlén, krögare på resturang PriMaten i Uppsala

De senaste åren har varit besvärligare, med viktuppgång orsakad av hälsoproblem och stress, men nu är hon tillbaka på rätt väg igen.

Det är väldigt bra att få lyssna även till motgångarna som kan komma i en viktresa, ofta är det bara medgången som det skrivs om och som berättas på föreläsningar av den här typen.

Stress, brist på motion, dålig sömn, vin till maten, magproblem och överätning är saker som kan sätta käppar i hjulen även för dem som tidigare lyckats bra med sin viktnedgång.

Att hitta en balans och få in lugn och ro i vardagen kan betyda mycket, tyvärr är många väldigt stressade idag och det visar sig ofta i viktuppgång.

Så har du möjlighet, gå och lyssna på en föreläsning med Lindha eller följ hennes blogg, så får du ta del av hur hon gör för att ta sig tillbaka på rätt spår igen.

Vill du att Lindha kommer till din hemort och föreläser så ta kontakt på hennes Facebooksida eller via bloggen.

Hotell Villa Anna

Vi passade på att träffas lite mer för att diskutera lite roliga samarbetsplaner, så vi tog in en natt på fantastiskt fina hotell Villa Anna, som ligger precis bakom Domkyrkan.

En vacker 1800-talsbyggnad som är renoverad till ett mycket smakfullt och modernt hotell, som ändå har sin gamla charm bevarad.

Villa Anna är även känd för sin goda mat, frukostbuffén var verkligen mycket bra, det finns till och med hemkärnat smör.

Faktiskt bland de bästa frukostar jag fått på hotell, mycket fina råvaror med små goda och trevliga detaljer.

Kaffe, ägg, bacon och andra varma frukosträtter beställer man vid bordet, så gott att slippa äta sånt som varmhållits länge på en buffé.

Så jag kan rekommendera ett besök om du vill ha det där lilla extra av din hotellvistelse.

Jag är inte sponsrad av hotellet för att skriva det här, det gör jag bara för att jag tyckte så mycket om att bo där.

Frukostbuffén på Villa Anna

Utsikt mot Uppsala Slott från mitt rum

I morgon fredag den 20/4 återvänder jag till Uppsala igen, den här gången för en kokbokssignering på nyöppnade ekologiska Gott&Reco Café.

Det ligger på Strandbodkilen 3, strax bakom järnvägsstationen, här kan du läsa mer i deras Facebookevent kring boksigneringen.

Där kan du titta närmare på och köpa ett signerat exemplar om du vill av både Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken och Gammaldags husmanskost på nytt sätt.

Jag bjuder också på Öländska bönchips med rödbetshummus för bönkokboken och iskyld kombucha från PriMatens egna bryggeri.

Jag visar även upp hur en Wonderbag fungerar för dig som är nyfiken på den klimatsmarta långkoknings/kylbagen.

Här en bild från förra fredagen då jag var på Paradiset på Brännkyrkagatan i Stockholm tillsammans med Anneli Jern från Wonderbag Sweden.

The Fooo konsert – roadtrip och övernattning i Karlshamn

black_n_white
Nu är vi hemma igen efter vår lilla roadtrip till Karlshamn. Joline och jag åkte dit för att gå på The Fooo’s konsert som invigde Östersjöfestivalen på onsdagskvällen. Hotellövernattning på Best Western hade kära maken fixat till oss. ♥ Det har varit hur kul som helst att gå på konsert med Joline och killbandet The Fooo. Jösses vilket pådrag av hysteriska, lyckliga foooer-tjejer. Helt galet vilka toner dom kan frambringa när pojkarna visar sig på scen. :-P

Vi kom dit vid lunchtid på onsdagen och körde direkt in till centrum för att lokalisera torget och scenen. Där stod redan tjejer och väntade och hade gjort i många timmar före vi kom. Joline blev uppskriven på en lista av en scenarbetare så hon kom med bland de som släpptes in först och slipper köa. Men köa gjorde vi ändå. Samlingen för VIP-tjejerna var redan vid 18.30 och därefter radades dom upp på led och släpptes in 50 åt gången. Många timmars trampande och väntande men till slut fick vi plats vid främsta säkerhetsstaketet och då var klockan inte ens 20. Bandet skulle börja spela kl 21.00 så vi väntade lite till. ;-)

Om man gillar The Fooo så är man en ”foooer” och varje ”foooer” har sin egen favorit bland de fyra killarna och ni kan se lite längre ner vilken som är Jolines ögonsten. ;-) Tjejerna hittade snabbt varandra och babblade på för fulla muggar och hade superkul tillsammans trots att dom inte träffats tidigare så var det en härlig gemenskap bland fansen. Kul att se faktiskt.

Jag drog mig tillbaka då jag kände mig aningens för ”gammal” för att stå där framme vid staketet. Satte mig i skuggan och njöt av att få SITTA ner… Haha!
Konserten var fantastisk och vilken respons fansen fick av sina pojkar, himla goa killar de där!

Bjuder på lite bilder från dagen, vårt hotell och lite av kvällen. Ett trevligt lunchställe i Karlshamn och även ett i Karlskrona.

the_foo

the_fooo_karlshamn_konsert
Scenen står uppställd, turnebussarna skymtar till vänster och de trogna fansen väntar redan på kvällens konsert.

konsert_band_the_fooo
Jolines nummer 69 som tog henne ända längst fram till scenen. :-P

kebabrulle_restaurang_karlshamn
Vi hittade ett lunchställe inne i Karlshamn ett kvarter bortom torget, Pizzaboden. Jag beställde en kebabrulle och Joline en kycklingsallad, men herregud så mycket mat! Jag delade rullen på mitten och orkade inte ens få i mig den ena halvan. Men kanongott, mycket sallad och tunn botten på rullen. Vitlökssås vid sidan om och massor med lök och tunt skivad kebab. Precis såhär ska de se ut och smaka. Synd på storleken bara för jag gillar inte att lämna mat på tallriken. ;-)

best_western_hotell
Efter att vi strosat runt i centrum, shoppat lite kläder och lunchat så checkade vi in på hotellet på Best western.

best_western_hotell_karlshamn
Rummen var kanonfina, nyrenoverade och sängarna bara såååå sköna! Ett par timmars vila och sen göra sig i ordning för kvällen.

karlshamn_best_western
Superfräscht!

best_western_karlshamn
Vi letade oss ner i relaxavdelningen och hann med ett dopp i bassängen också. :-P

scenen_karlshamn_torget_östersjöfestivalen
Framme på konserten och här är klockan ca 20 och det strömmar in förväntasfulla och spralliga tjejer. Längst fram står Joline tillsammans med dom andra fansen.

köa_konsert_the_fooo
Bästa platserna! :-P En stor eloge till scenarbetarna som jobbade bakom staket som försedde tjejerna med vatten och såg till att dom mådde bra under hela konserten.

the_fooo_konsert
Scenen tänds och det sprids ett jubel i publiken… Snart kommer dom!!

the_fooo_karlshamn
The Fooo Experience inleder kvällen med en cover på Boomfunk MC´s Freestyler!

joline_the_fooo_foooer
När konserten är slut är det många känslor och blanka ögon bland tjejerna…. Deras stora idoler reser nu vidare mot nästa turné. Vi landade på hotellet och somnade väldigt gott efter en fantastisk kväll.

frukostbuffe_hotell_best_western_karlshamn
Det bästa med hotellövernattning måste då ändå vara frukostbuffén! Oj så gott allting och man plockar ju på sig så mycket men orkar knappt hälften. ;-)

toscana_karlskrona
Efter några timmars softande efter frukost och nyhetsmorgon checkade vi ut och styrde hemåt. Gjorde ett stopp i Karlskrona och åt en dagens lunch på Toscana.

toscana_restaurang_karlskrona
File mignon. Rödvinssås och bearnaisesås… Så vansinnigt gott och prisvärt! Denna restaurang brukar vi äta på när vi är i Karlskrona så det är ett favoritställe vi gärna återkommer till. Ja, det var denna lilla resa i bilder. Nu önskar jag er alla en riktigt härlig helg! ♥

Carpe diem

hotellfrukost, frukost, plockmat

Morgonstunderna här är dom allra vackraste, jag är alltid uppe före dom andra och har inte missat en soluppgång ännu. Det är så rofyllt att bara sitta och se hur ljuset stiger med helt magiska färger och det enda som hörs är lite vågskvalp från havet och poolen som bubblar… Detta kommer jag att sakna!

Frukosten här på hotellet är så grymt fin och vällagad, man blir aldrig besviken. Utbudet är rejält tilltagen och de finns inte en chans att man orkar prova lite av allt, det är för mycket! :-P

Det finns det varma med korv, bacon, stekta ägg, äggröra, stekt potatis, olika sorters inbakade korvar, toast och friterat. Sen bröd, frallor, baguetter, rågbröd med alla pålägg man kan önska och färska grönsaker. Tomaterna är helt otroligt goda och smakrika här, likaså gurkorna! The, kaffe, choklad, latte, juicer, mjölk, yoghurt, massor av olika sorters flingor… Våfflor och småplättar, ringlande honung och massor med färsk frukt att frossa i… Som om inte detta skulle räcka finns även kakor, mjuka kakor och vetebröd för den som är sötsugen efter den frukosten! ;-)

Nä, nu är det dags för just den här frukosten och sen FÅNGA DAGEN! :-P

hotellfrukost, frukost, plockmat

hotellfrukost, frukost, plockmat, grekisk

The post Carpe diem appeared first on Kryddburken.se.

En roadtrip med hotell o drömbilen är hämtad…

Här kommer ett väldigt bildregn med strålande sol, förväntningar och härlig avkoppling på hotell… För att sedermera hämta hem drömbilen vi väntat på! ;-) Häng me!

Vi styrde kosan mot Sölvesborg med hotellövernattning på Hanöhus. Ett charmigt, gammalt hotell med anor från släkten då min morfar jobbade där som kock i restaurangköket i många år. Jättekul att återse stället, även om jag var väldigt liten då drevs i släktens regi, men historierna lever kvar än idag… :-P

Ja, det här blev en liten avstickare mitt i allt matbloggande, men tyckte inte jag kunde låta bli att inte visa er denna pärla.

Härnäst blir det utflykt till djurparken imorgon då jag o barnen åker och lämnar gubben hemma, eller vad säger ja… I garaget menar jag ju! ;-)

En ”inför-skolstart-träff” som jag försökt ordna samman med Jolines klass där vi blir ett gäng föräldrar, barn och syskon så ska självklart matsäck fixas och det lutar även åt en burk med något hembakat också.

Sen börjar allvaret på måndag, skolorna startar och sommarlovet slut för den här gången så att få tjoa, stimma, bada, åka karusell och hälsa på djuren kommer nog bli en uppskattad avslutning dessutom. ;-)

Hotellentrén

Och den maffiga kristallkronan som verkligen gnistrade av alla prismor i solljuset gav ett välkomnande intryck.

Utsikten och stranden bakom hotellet mot Hällevik är fantastiskt vacker…

Sandstränder och saltvatten! :-P

Mot hotellrummet.

I källaren fanns en relaxavdelning med bastu, ångbastu, duschar och jacuzzi med bubbel, där tillbringade vi några timmar innan vi satte oss i restaurangmatsalen. Jättemysigt!

Restaurangen var ljus och mysig med högt inglasat takparti och härliga växter.

T
ill maten beställde jag in en xider, det brukar jag sällan dricka men denna var god, med smak av mandarin och chili!? :-P

En fin bit entrecote, timjanbakat potatis, rostade tomater och bearnaisesås. Så enkelt och vansinnigt gott. Nicke och Joline tog varsin tallrik varmrökt lax; stora fina, saftiga bitar och tummen upp från bägge två där!

K
aktusar i mängder.

T
akutsikt.

M
aten blev vi inte besvikna på och inte heller frukostbuffén, riktigt gott och så tokmätta vi blev sen då.

Y
oghurt med allehanda torkade frukter, musli, nötter, frön, ja gud vet allt! Allt skulle provsmakas… ;-)

N
icke är mätt och njuter av en kopp kaffe…

Åter i bilen, nu på väg mot Ystad, klockan är strax innan 09 på morgonen och tack alla underbara vädergudar för strålande solsken och ingen AC i bilen… Haha, just denna dag av alla… Det är inte liiite varmt att sitta i en bil i 5-6 timmar då…

S
kåne är sååå vackert med de öppna landskapen, vidden över åkrar och svajande fält, och alla mysiga gårdar med stenlador. Lite svårt att fota med iphonen genom bilrutan bara… Hade ju varit snyggt om jag tappat den där…

H
emma hos Kent Jönsson (Dreamcars) i Ystad. Å där står ju pärlan… Där är den ju!!! :-P
Cadillac fleetwood -59.

N
ickes första provkörning…

B
agageutrymmet med reservdäck och den gamla nummerskylten.
Efter provkörning, kaffe och frallor, och en trevlig pratstund så var det dags att bege sig hemåt mot ön igen. Vi hann med nöd o näppe tills det var dags att hämta Max och nu har vi tagit helg och ska bara njuta!

F
ull solsken och det blev några pauser för att sträcka på benen och få lite frisk luft… Ja, för att spana in fenorna ett par gånger extra också… ;-)