Norsk snabbmat, en natt i Bergen och några timmar i Hell

Norsk snabbmat

Nyttig och god snabbmat

Nu har det äntligen blivit dags att skriva det sista inlägget om vår resa på Hurtigrutten häromveckan.

Det är så många recept som pockar på uppmärksamhet i min hjärna, så ibland glömmer jag att skriva det jag planerat sen tidigare… ;)

På resan körde vi en liten budgetvariant vid måltiderna, det hade blivit för dyrt att bara äta på restaurang i 4 dygn.

Blev riktigt glatt överraskad att hitta en fin snabbmatsvariant i snabbköp och närbutiker, rå lax med sesamfrön och en soyasås från Salmalax.

Tyvärr finns den inte i Sverige än, men stöt på hos Salmalax så kanske de börjar sälja den här med.

Pratade med en representant för dem på NK i fredags när de bjöd på laxen, men de visste inte om den svenska marknaden var mogen för den här typen av snabbmat än, blev svaret. Jag tror vi är mogna för det.

Många matbutiker har samma typ av salladsvagn som i Sverige, vi köpte kokta ägg, fetaost och grönsaker på Rema 1000. Ett paket Bregott havssalt och nötter tog jag med hemifrån.

Till det handlade vi rökt sill, rømmesild, räksallad och andra goda tillbehör på fiskhallen Ravnkloa i Trondheim och på matbutiken.

Rømmesild

Ett av stoppen på Hurtigrutten

Vi hade kylskåp på hotellrummen och i hytten så det var inga problem att hålla maten fräsch. Annars brukar jag ta med en fryst vattenflaska på resan, så håller den maten kall första dygnet.

Bor man på hotell utan kylmöjligheter så finns ofta en ismaskin eller så kan man få is i baren. Lägger den i tvättstället, på med det som ska kylas och sen över med en dubbelvikt badhandduk. Då har jag enkelt fixat en egen kyl.

Nedan får du se lite fler matbilder från resan och bilder från övernattningen i Bergen på anrika hotell Grand Terminus.Bergens järnvägsstation

Grand Terminus Bergen

Baren på Grand Terminus

Utsikt från Grand Terminus i Bergen

Frukostbuffé på Grand Terminus

Gott smör till frukosten

Min frukosttallrik

Frukostmatsalen på Grand Terminus

Bergen

De sista timmarna när vi landat i Trondheim och väntade på tåget tillbaka till Östersund tillbringade vi på fina Hotell Rica i Hell, precis invid Vaernes flygplats.

Vädret var bedrövligt så vi vill inte åka in till stan bara för några timmar. Vi blev väldigt väl bemötta på hotellet, fick te och kaffe och gratis internet medan vi väntade.

Rica Hell Hotel

Brunch på Rica Hell Hotel

Dessertbordet på Rica Hell Hotell

Norsk fisksoppa på Rica Hotell i Hell

Lunch på Rica Hell Hotell

Dopgäster på Rica Hell Hotell

De hade dukat upp en fantastisk lunchbuffé som var en fröjd för ögat och mycket populär hos ortsborna. Vi fick se ett helt dopfölje som kom till restaurangen, många var klädda i vacker bunad, folkdräkt.

Det hade blivit så mycket buffémat på frukostarna på resan för oss, så vi tog bara en hamburgare på traktens gräsbeteskött med extra smör och en mycket god om än inte så vacker fisksoppa med picklad rödlök.

Vi delade på rätterna och höll oss mätta ända tills vi kom hem.

Jag kan verkligen rekommendera både en resa på Hurtigrutten och övernattningar på de hotell vi bodde på, du kan läsa mer om resan i de här inläggen:

Dag 1 – Trondheim

Dag 2 – En fantastisk resa på Hurtigrutten

Dag 3 av vår resa i Norge och på Hurtigrutten