Njutbar weekend i Åre
Hotell Granen, Åre

Njutsemester

I helgen har jag varit på en liten minisemester i Åre tillsammans med bästa vännen Gunilla.

Vi inledde helgen på lördag förmiddag med en fika på mina systerdöttrars Café Kroken i Krokom.

Jessica och Martina är båda kockar och väldigt duktiga både på matlagning och bakning.

Martina på Café Kroken, bilden lånad från LTZ.se

Martina på Café Kroken, bilden lånad från Länstidningen…

Caféet erbjuder fika för alla, så där finns utöver det vanliga sortimentet även gott LCHF-fika, glutenfritt, laktosfritt, äggfritt och nötfritt kaffebröd.

Jag tog en liten pannacotta med körsbärskompott och en mycket god 75%-ig chokladtryffel med apelsinskal och cashewnötter till kaffet.

Fika à la LCHF på Café Kroken i Krokom...

Fika à la LCHF på Café Kroken i Krokom…

De två små godsakerna blev perfekt i kombination, ingen störande sötma utan bara helt naturligt gott.

Därefter fortsatte vi upp mot Åre och vårt hotell för en natt, anrika Hotell Granen.

Helt nyrenoverat och tillbyggt på utsidan, men med mycket av den gamla charmen bevarad invändigt.

Vi fick ett fint rum med utsikt över skidbackarna där det var mycket aktivitet i helgen.

Hotell Granen Åre

Störtloppstävlingen Skutskjutet har traditionellt gått sista helgen i april, men nu är den sen några år flyttad till den här helgen, då det är lite säkrare snötillgång.

Det fanns gott om snö i backarna men i byn hade det mesta tinat bort, nu var det redan många cykelåkare som trängdes på Bergbanan.

Vi tog en promenad nerför backen till byn och en god lunch på Åre Crêperie, där vi delade på en glutenfri bovetegalette med chèvre, mandlar och rucola. Mycket gott och trevligt.

Galette på Crêperie och Logi i Åre...

Galette på Crêperie och Logi i Åre…

Åre Torg

Efter en tur runt byn och titt i butiker, på uppträdande och prisutdelning på torget blev det en stunds vila på hotellet.

På kvällen gick vi ner till Vinbaren och åt en härlig middag, vi provade flera av deras små rätter som med lite justeringar blev riktigt bra, glutenfri LCHF.

Här kan du läsa mer om Vinbaren och deras mat i White Guide.

Vännen Gunilla på Vinbaren...

Vännen Gunilla på Vinbaren…

Oxfilétartar på Vinbaren, Åre...

Oxfilétartar på Vinbaren, Åre…

Cajunlax...

Cajunlax…

Oxfilétartar med vitlöksmajonnäs och chimichurri, tonfisksashimi med sesammajonnäs och sjögräs och cajunlax med avocado, tomatsalsa och limeaioli föll oss väl i smaken.

Kvällen avslutades med ett glas Prosecco i hotellets bar, innan det blev en skön natts sömn i ett tyst och lugnt rum.

Frukosten var även den i vår smak, särskilt den rökta skinkan från Vindeln och gravlaxen tyckte jag om.

Mot eftermiddagen åkte vi hemåt och avslutade helgen med en fantastisk brunch på Kretsloppshuset i Mörsil.

Allt som vanligt hemlagat och ekologiskt, av mycket hög kvalitet och med ljuvliga smaker.

Brunch på Kretsloppshuset...

Brunch på Kretsloppshuset…

Vännen Gunilla är liksom jag kock, vi lärde känna varann när vi för många år sen jobbade på Kvarterskrogen i Östersund.

Vi uppskattar båda kvalitet och service när vi går ut och äter, så du må tro att vi njöt och mådde gott av att få så här god mat serverad.

Nästa år har vi bestämt oss för att ta en tur till Röros och Erzscheidergården, här kan du läsa om mitt förra besök på det hotellet i min gamla blogg på Kostrådgivarna.