Matig sallad med senapsdressing på utflykt till Svartsö i Stockholms skärgård

Höstuflykt med båt

I onsdags, när det blåste som bäst, packade jag ner lite god lunchmat i min mini-Wonderbag och så tog vi Waxholmsbolagets båt Skärgården ut till Svartsö.

Ingen av oss hade tidigare varit på denna vackra ö som ligger 2½ timmars båtresa från Strömkajen, men det blir absolut fler besök.

Nu och fram till den 9 december kan man använda SLs månadskort på Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar, så passa på att göra en tur om du har möjlighet, det är fantastiskt vilken natur vi har så nära inpå storstan.

När vi lagt till vid den stormpinade bryggan så var det bara några meter till Svartsö lanthandel, den trevligaste butik jag besökt på många år.

Svartsö Lanthandel

Här fanns verkligen det mesta man kan behöva, väldigt fin service till de 70-talet bofasta och till alla turister.

Vi hade med en sallad till lunch, men här kunde vi handla på oss godsaker även till middagen, eftersom eftermiddagsbåten inte skulle vara tillbaka i Stockholm förrän 18.30.

Det blev rökt lax, coleslaw, hummus och ö-odlad persilja, perfekt och enkel middagsmat.

Swea Sandö vid Boda Brygga

Middag inhandlad på Svartsö Lanthandel

Vi fick också en karta över ön av den trevliga affärsinnehavaren, så vi gav oss iväg in mot insjöarna i jakt efter lite lä till vår lunch.

Den fina grusvägen som går runt ön var bara den värd en resa, där den snirklade sig mellan vackra hagar med kor och får varvat med avsnitt av rena trollskogen.

Jag i trollskogen

Vi hittade efter en bit en stig som gick in i skogen där Storträsk skulle ligga enligt kartan.

Mycket riktigt hamnade vi efter ett tag på en väldigt vacker klippudde där vi dukade upp vår lunch.

Regnmolnen hopade sig just då, men när vi ätit klart kom solen fram igen och värmde upp oss ordentligt.

Badklippa vid Storträsk

Till lunch hade jag gjort varsin matig sallad med lagrad Prästost, rökt hamburgerkött, ugnsbakade rödbetor, svarta bönor, tomater, äpple, gurka, paprika och en senapsdressing med lite nyplockade lingon som garnityr.

Wonderbag blev väldigt bra till sittkudde på den kalla stenen när jag packat upp maten och den går också att använda som ryggsäck, kom jag på när vi gick tillbaka till bryggan.

Där passade vi på att ta den lilla båten Swea Sandö som gick tidigare till Boda Brygga, så vi fick prova på lite öluffning.

Efter den något gungiga färden njöt vi av en god middag i eftermiddagssolen innan vi sen hoppade på Skärgården och åkte in till Strömkajen igen.

Senapsdressingen till salladen gjorde jag på syrad grädde från Arla som jag nyligen hittat i butikerna, den är väldigt god och användbar till både kalla och varma såser och stuvningar.

Syrningen gör grädden snällare mot magen, den tillför fina mjölksyrebakterier, tillsammans med bönorna i salladen fick vi en bra dos av pro/prebiotika.

Vill du hellre ha recept på en senapsdressing utan mjölkprodukter, så byt bara ut den syrade grädden mot olivolja.

Dukat för picknicklunch

Senapsdressing

1 dl syrad grädde eller smetana

1 msk osötad, grov senap

1 tsk äppelcidervinäger

Salt och peppar

Rör ihop senapen med salt och peppar, blanda i grädde och vinäger, smaka av om du vill ha mer syra.

Servera till sallad eller blanda med kokt, avsvalnad blomkål, det är också riktigt gott.

Här nedan fick Wonderbag agera fotomodell på de fina solstolarna utanför Svartsö Krog och Logis Glampingtält nere vid havet, där man kan uppleva campingliv DeLuxe.

Vill du ha fler enkla mattips för att underlätta din vardag?

Då får du gärna köpa mina kokböcker eller gå med i den nya matplaneringstjänsten CookEat, där jag nu börjat bidra med recept.