Lättlagad pannbiffsmörgås till höstens utflykter
Picknick med andligt sällskap...

Picknick med andligt sällskap…

Picknickmat

Nu är jag hemma i Östersund igen efter en härlig vecka på Klämmingsbergsbadets Camping i de djupa skogarna i Sörmland.

Vädret har varit fantastiskt hela veckan, det har inte kommit en regndroppe på hela tiden.

Mycket naturupplevelser har det blivit, något som både jag och Lennart njuter mycket av.

Vi hade en liten hyrbil så vi kunde åka runt på de vackra småvägarna i det kuperade landskapet.

Det blev mest lantliga dagsutflykter och mat lagad hemma, men två gånger åt vi riktigt god mat ute, dels på Gnesta Strand och på Ågården i Trosa.

Rimmad lax på Ågården i Trosa...

Rimmad lax på Ågården i Trosa…

På Gnesta Strand har vi ätit gott många gånger genom åren, men Ågården var en ny bekantskap.

En mycket angenäm sådan, både maten och serveringen var av riktigt hög klass.

Jag åt Pulled Pork Burger fast utan bröd, med aioli, sallad och några goda klyftpotatisar på färskpotatis. Lennart tog en riktigt fin rimmad lax med dillstuvad färskpotatis.

Vi bad om glutenfritt, så hans färska potatis var stuvad bara med grädde och dill, mycket gott.

Nu är ju potatis inte vardagsmat i vår LCHF/Paleo-kost, men några gånger per år njuter vi av det som en delikatess.

Min rätt var den godaste dragna gris jag smakat, en fin karré långlagad i en kryddig barbecuesås med extra jalapeños. Ofta är ju barbecuesåser väldigt söta, men inte den här.

Trosa å...

Trosa å…

Vi pratade med ägarna, Therese och Thomas Klarbrant, de satsar på riktigt bra råvaror och håller nere kolhydraterna i maten vilket säkert uppskattas av många fler än oss.

Under veckan åkte vi också till några av våra favoritplatser för mat ute i det fria i trakterna runt Gnesta.

Bara en timmes resa från Stockholm ligger stora skogar och många sjöar att göra dagsutflykter till, så passa på nu under den tid som är kvar av sommaren.

Picknickmaten den här gången blev helt enkelt smörgåsar gjorda på två olika sätt.

Kaffe och ostsmörgås

Jag hade tagit med en bit av det nya formbröd jag bakade häromveckan så en dag blev det en enkel ostmacka med gurka, så gott till en kopp kaffe.

Med i kylväskan hemifrån Östersund fick det också följa med ett paket bisonkalvfärs från Jemtbison i Månsåsen.

Som så mycket annat av det som hamnar på min tallrik, så hade jag handlat färsen på Glada Lådan.

Min favorit bland matbutiker i Östersund, som bara säljer jämtländsk mat till mycket bra priser.

På bisonfärsen gjorde jag riktigt läckra pannbiffar, som sen serverades på smörstekt bröd med stekt lök och nyplockade lingon till.

Vilken njutning att få äta det ute i den vackra naturen vid Marvikarna, med bara några nyfikna änder som sällskap.

Andmamma med två ungar...

Andmamma med två ungar…

Paddlande skolklass...

Paddlande skolklass…

Sjösystemet där går ända från Åkers Styckebruk och ner till Trosa, ett paradis för alla som tycker om att ta sig fram per kanot.

Vi passade på att handla goda grönsaker till maten invid Kattnäs kyrka, där odlas ekologiskt av trädgårdsmästare Sven och hans fru Karin.

Försäljningen sker via självplock från ett bord vid vägen, där dagens skörd ligger framlagd. Man väger själv sina grönsaker och lämnar pengarna i en stubbe.

Tomater från Svens Trädgård, Gnesta

Svens Trädgård, Gnesta...

Svens Trädgård, Gnesta…

Vi hade tur och träffade gårdens ägare och blev inbjudna att ta en titt in i det välskötta växthuset.

Vi fick en lång och mycket trevlig pratstund om hållbart jordbruk, biodling och om alla nyttiga antioxidanter, vitaminer och mineraler vi får i oss via ekologiskt odlade grönsaker.

Innan vi for vidare fick vi en burk av parets hemgjorda tomatmarmelad som present, gjord på gröna tomater, citron och chili.

Den passade oss väldigt bra då den bara hade en liten sötma, vi avnjöt den på kvällen till en bit fetaost, citronmeliss och frökex, den smakkombinationen rekommenderas.

Här hittar du mitt vita formbröd och här nedan följer recept på färsbiffar och min röda tomatchutney, så kan du testa det till nån av höstens utflykter ut i skog och mark.

Kvällsnjutning...

1 msk sesamfrön

Salt och peppar efter smak

Smör till stekning

Hacka löken riktigt fint. Vill du ha en mildare löksmak så stek den hackade löken i smör först, låt svalna innan den blandas med färsen.

Blanda snabbt ihop löken med köttfärsen och det övriga, smaka av så du får lagom sälta.

Låt smeten stå i kylen en halvtimme, så håller biffarna ihop bättre vid stekningen.

Forma med fuktade händer till små biffar, stek i omgångar i smör ett par minuter på var sida.

Lägg på ett fat eftersom och täck med folie, så eftersteker biffarna utan att de blir torra.

Jag smörstekte också färsk, skivad rödlök till mina pannbiffsmörgåsar, det blev väldigt gott.

Tomatchutney med citron, chili och timjan...

Tomatchutney med citron, chili och timjan…

Tomatchutney

1 msk färsk timjan

1 tsk chiliflingor

Havssalt

Skala och dela löken i 6 klyftor. Skiva dem tunt. Dela tomaterna i 4 delar på längden.

Dela citronskivorna i halvmånar och skär dem i tunna bitar.

Blanda lök, citronsaft, citronbitar, honung/björksocker och chili i en kastrull. Koka upp under omrörning.

Sänk värmen och låt puttra i 20 minuter, rör då och då.

Blanda ner tomaterna, koka upp och låt småputtra i 5 minuter. Rör försiktigt så tomaterna inte mosas.

Smaksätt med timjan och lite salt. Häll upp på rena burkar och sätt på locket. Förvara i kylen.

Här nedan följer lite bilder från veckan om gick.

Plocktallrik till middag...

Solnedgång över Klämmingen...

Solnedgång över Klämmingen…

Lättlagad pannbiffsmörgås till höstens utflykter
Picknick med andligt sällskap...

Picknick med andligt sällskap…

Picknickmat

Rimmad lax på Ågården i Trosa...

Rimmad lax på Ågården i Trosa…

En mycket angenäm sådan, både maten och serveringen var av riktigt hög klass.

Trosa å...

Trosa å…

Kaffe och ostsmörgås

Andmamma med två ungar...

Andmamma med två ungar…

1 msk sesamfrön

Salt och peppar efter smak

Smör till stekning

Tomatchutney med citron, chili och timjan...

Tomatchutney med citron, chili och timjan…

Tomatchutney

1 msk färsk timjan

1 tsk chiliflingor

Havssalt

Dela citronskivorna i halvmånar och skär dem i tunna bitar.

Sänk värmen och låt puttra i 20 minuter, rör då och då.

Här nedan följer lite bilder från veckan om gick.