Kokbokssignering i Falun

Kokbokssignering på Gott&Reco i Falun

Utflykt till Falun

Idag lördag 25/5 kan du träffa mig på Gott&Reco i Falun, ett mycket trevligt café med butik som bara serverar gott och ekologiskt fika och mat, allt är glutenfritt och sockerfritt.

Här kommer några bilder från igår, då vädret gjorde att jag fick hålla till inomhus, men idag hoppas jag vädergudarna tillåter att jag står ute, precis bredvid Stora Torget.

Jag signerar Birgitta Höglunds bästa grilltips och Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken.

Bjuder också på lite tilltugg, Spröda frökex från Huså Bröd och Öländska Bönchips med rödbetshummus från bönkokboken.

Hoppas vi ses ❤

Catarina Lagerström, en av delägarna på Gott&Reco

Spröda frökex med Västerbottensost från Huså Bröd

Öländska Bönchips på fjälltur

Kryddig kycklingschnitzel och aioli med mynta

Bästa kycklingen

Under våra 16 vintrar här i Turkiet så har den här kycklingschnitzeln blivit en av våra absoluta favoriter.

Vår närmsta slaktare, Güven Et Kasap på 25-metersgatan har fantastiskt bra råvaror.

Där köper vi ekologisk kyckling till benbuljongkoken, finaste lammfärs, kalvlever och ofta de här urbenade kycklingklubborna och grillar i ugnen.

Du kan använda kycklingbröst med skinnet kvar som du delar nästan helt igenom eller också köper du urbenade kycklinglår.

Banka ut dem med hjälp av en kastrull eller köttbank mellan plastpåsar, så de blir tunna.

Vi äter oftast schnitzlarna till middag med bara sallad, grillat grönt och smör som tillbehör.

Har jag kokta grönsaker till så brukar jag göra en god sås som tillbehör, som den här aiolin eller en smörsås med chili, ibland serverar jag schnitzeln med blomkålsmos.

Kycklingschnitzel 2 port

2 urbenade kycklinglår à 150 g

2 msk torkad timjan

1 msk chiliflingor

1 msk paprikapulver

2 tsk vitlökspulver

Rör samman kryddorna och häll upp i en burk med lufttätt lock.

Den här satsen räcker till flera omgångar, den smakar också gott till fläskkött.

(Efter jul kan du testa att skära tjocka skivor av julskinkan, krydda och stek några minuter på var sida.)

Salta och pensla olivolja på schnitzlarna, krydda med ca 2 tsk av kryddblandningen, gnid in ordentligt på båda sidor.

Lägg i en ugnsfast form med skinnsidan neråt och grädda på 175º i ca 30 minuter, vänd och sätt på grillen och höj till 250º.

Ta ut kycklingen när skinnet fått färg och blivit frasigt och servera med sallad, kokta eller grillade grönsaker och myntaaioli.

På bilden nedan har jag en guacamole till kycklingen, den hittar du här.

Aioli med mynta och apelsin ca 4 port

1 ekologisk apelsin rivet skal och saft

1 msk pressad citron

1-2 krm havssalt

Riv vitlöken fint, blanda med den mindre mängden salt och äggulor i en hög och smal bunke.

Tillsätt oljan först droppvis och sedan i en fin stråle, vispa riktigt hårt.

Det går enklast med stavmixer, men elvisp fungerar också bra.

Blanda ner de hackade örterna, apelsinskal och citrussaften i aiolin.
Smaka av om det behövs mer salt, så det blir en angenäm brytning mellan syra och sälta.

Låt stå i kylen att mogna någon timme innan serveringen.

Aiolin smakar gott till kyckling, fisk och grönsaksrätter.

Utsikt från Gardenia

Här ser du några bilder från den senaste veckan här i Alanya.

Vi har hittat en fantastisk restaurang som ligger uppe i den lugna miljön nedanför Borgen.

Restaurang Gardenia ligger i ett av de nyrenoverade husen i de äldsta stadsdelarna i Alanya och har utsikt över hela staden från de olika nivåerna i trädgården.

Man tar sig enkelt dit med linbana eller buss, har man mycket ork i benen kan man ta en härlig promenad.

Vi valde förrätterna rökt entrecôte och getost som en lätt lunch med en flaska bubbelvatten till.

Firade lite extra den här dagen, nämligen vinsten i Gourmand Awards deltävling i Sverige.

Min senaste bok Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken vann i kategorin ”Specialkokbok” och går nu vidare till finalen i Macau i Kina till sommaren.

Bästa charkbrickan! (restaurangtips)
Hejsan! I förra veckan var vi och kollade på Foo Fighters konsert på Ullevi här i Göteborg. Vi inledde kvällen med lite drinkar och plockmat för att sedan röra oss bort mot Ullevi lagom till att förbanden började bli klara. Det var en fantastisk sommarkväll och konserten var grym! Någon av er som var där? […]
Födelsedagar & en massa god mat – helg i Stockholm
Hej på er! Förra helgen var vi uppe en sväng i Stockholm för att fira min mamma som fyllt år. Jag åkte upp en dag tidigare och passade även på att fira en av mina bästa vänner som fyllt år, många jämna födelsedagar i år ;) Förutom dessa två mataktiviteter hann jag med att besöka […]
Promenad & fantastisk middag (restaurangtips Göteborg!)
Hej på er! I lördags var vi inne i stan och åt middag på en av, enligt oss, stans bästa restauranger :) Maten är så sjukt god och varje tugga åtföljs av ett ”mmmm” eller kanske till och med två ;) Restaurangen heter Sophie’s Grill. Jag har varit där en gång tidigare och jag var […]
Jobb & nöjen i Stockholm
Hej på er! Förra veckan blev det en tur upp till Stockholm för en del jobbmöten men också för att passa på att träffa familj och vänner. Jag hann med en fika med en tjejkompis, familjemiddag på restaurang, kolla in brorsans nya lägenhet och sedan hemmamiddag med mina närmsta vänner och deras två små barn […]
In the Pink, hälsorestaurang i Malmö

Bilder från In the Pink…

Nytt receptsamarbete

Som du kanske läst här på bloggen så samarbetar jag med olika restauranger och caféer med hälsofokus på ekologisk mat, som även har glutenfri LCHF och Paleo.

Senast i raden är In the Pink i Malmö, som nu börjat servera en del av mina recept och även frökex från Huså Bröd.

För ett par veckor sen var Therese Renåker och jag i Malmö och besökte restaurangen i samband med hennes föreläsning om Hormoner i maten.

Du kan läsa mer om det besöket här, missade du den kvällen finns en ny chans den 7 september, då vi kommer till restaurangen igen med en uppföljande föreläsning.

Bilderna här nedan tog jag vid vårt besök och några har jag lånat från restaurangguiden Gastrogate.

Här får In the Pink presentera sig själva och sin restaurangidé närmare.

In the Pink – Real Food & Coffee

Under hösten öppnade en ny restaurang/coffee house i Malmö, In the Pink, som har inriktning på hälsosam mat för alla.

Vår meny täcker in både frukost, lunch, middag och fika på ekologiska och närproducerade råvaror som tillagas från grunden.

I vår filosofi finns det ingen enskild kosthållning som är optimal för alla. Detta är individuellt, tror vi, men oavsett, vill vi servera mat som stärker kroppen och ger den rätt energi och näring.

På vår meny hittar du raw food, vegansk mat men också Paleo/LCHF, allt med kvalitet – fast vi har valt att kalla det ”riktig mat” helt enkelt.

Ett engelskt idiom har fått ge namn åt vår restaurang. Att vara ”in the pink” betyder att vara vid god vigör både fysiskt och psykiskt.

Då vi ser sund kost som en del av helheten ordnar vi även föreläsningar och workshops.

Följ oss gärna på Facebook eller Instagram så du inte missar något av våra spännande event!

Vi jobbar också med catering så behöver du beställa fika/lunch till kontoret eller håller i ett event så hör av dig till oss så hjälper vi gärna till!

Ni kan läsa mer om oss på vår hemsida.

Välkomna till In the Pink i Malmö!

In the Pink, bild lånad från Gastrogate…

Brunch…

Fräscha tillbehör till maten…

Cecilia Hjälmroth, en av eldsjälarna bakom restaurangen…

Therese Renåker föreläser…

Pizzeria Öland – Ekerum resort

pizzeria_öland_ekerum_pizza
Påskhelgen här på Öland har verkligen varit ren och skär njutning! Strålande solsken, god mat och mycket folk. Påsken är den högtid då många turister och sommarstugeägare kommer tillbaka och det har märkts i både affärer och i trafiken. Lite kul med liv och rörelse igen efter en lång, tyst vinter. :-P

Restauranger runtom slår upp dörrarna för säsongen så vi passade på att besöka Ekerum – Pizzeria Öland. Ett ställe vi aldrig ätit på tidigare.

Pizzamenyn är väldigt annorlunda. Mycket örter och en salig blandning av smakkombination så det lät spännande när vi kollade in hemsidan först. I fredagskväll åkte vi dit och satte oss för att äta pizza.

Lokalen var ljus och fräsch, lite italienskt stuk med rödrutiga dukar, levande ljus och en allmänt mysig atmosfär. Framme vid disken fick vi menyer och sen satte vi oss vid ett bord. Vi fick gå fram och lämna vår beställning när vi bestämt oss. Ingen bordsservice alltså. Drickorna fick vi över disk direkt. Sallad, bestick, glas, servetter och vatten fick vi hämta vid en annan disk.

Pizzorna serverades dock vid bordet och första intrycket var att dom var gigantiska. Rymdes inte på tallriken. ;-)
Tunna fina bottnar, säregen tomatsås med mycket örter och även torkade örter ovanpå samt ruccola. Smaken var det verkligen inget fel på. Kanongoda verkligen! Vi beställde tre olika och slajsade lite mellan oss.

Jag tog en;
”Ekerum” – Tomatsås, ost, örter, skinka. + extra ost.
Nicke en;
”Baggio” – Tomatsås, ost, örter, 2 sorters salami, marinerade oliver, tunt skivad rödlök, paprika.
Och Joline en;
”Che Peccato” – Tomatsås, ost, örter, oxfilé, färska små tomater, tunt skivad rödlök, vitlöksfärskost.

Vi var alla tre eniga om att de var bland de godaste pizzor vi ätit. Annorlunda smak i och med alla örter men otroligt goda. Fräscha råvaror och riktigt goda smaker. Pizzasalladen var också en höjdare. Också den med mycket örter i och även vitlök. Annorlunda och otroligt god. Helhetsintrycket väldigt bra så hit återkommer vi fler gånger. Pizzerian ligger alltså i Ekerum vid väg 136. Lätt att hitta och många parkeringsplatser.

Några plus och minus;

– Självbetjäning vid disken vid beställning och betalning
– Läsk i PET – flaskor

+ Rent och fräscht
+ Salt och pepparkvarnar på borden
+ Gedigna bestick och glas som förhöjde känslan
+ Gratis vatten
+ Trevligt bemötande

pizzeria öland_ekerum
I den charmiga stenladan på Ekerum Resort ligger Pizzeria Öland.
Hemsida, klicka HÄR!

pizza_pizzeria_ekerum_öland_pizzaställe
Rekommenderar verkligen detta ställe. Många restauranger ploppar upp sommartid, både bra och dåliga men detta ställe kommer tillhöra kategorin BÄTTRE! De har dessutom öppet året runt – plus i kanten för de! ;-)

pizzeria_öland
Disken.

öland_ekerum_pizza_pizzeria
Del av pizzerian.

pizzeria_öland_ekerum_restaurang_pizza
Salladen var grymt god!

pizza_ekerum_pizzeria_öland
Nickes pizza med 2 sorters salami.

pizza_öland_pizzeria_ekerum
Jolines med oxfilé och vitlöksfärskost. Min med ost och skinka på översta bilden.

LCHF på hotell och restaurang i Alanya
Frukost på Azak Hotell i Alanya

Hotellmat

Nu börjar vi komma i ordning här nere i Alanya. Första dagarna levde vi lite lyxliv på ett halvpensionshotell precis nere vid havet.

Azak Hotel ligger direkt på Kleopatrastranden, bättre hotell och läge är svårt att hitta till ett väldigt billigt pris.

Jag bokade via Booking.com och vi betalade bara 80 Euro för 2 nätter inklusive halvpension.

Kvällsutsikt från balkongen

Vårt rum på Azak Hotell

Morgonutsikt över borgen i Alanya

Azak Hotel

Azak Hotell

Utflyktsbåt vid Kleopatrastranden

Hade tur och fick det finaste rummet på hela hotellet, högst upp med utsikt över borgen och havet.

Hotellet är nyrenoverat så rummen var riktigt fina, med skön säng och bra dusch.

Även maten höll riktigt bra kvalitet. Första kvällen kom vi så sent, först vid midnatt så då blev det ingen mat för oss.

Vi hade ändå ätit min medhavda lammfärsgryta på vägen och var så mätta så vi hade inte fått ner något mer.

Vi brukar äta matsäcken på flygplatsen i Istanbul men den här gången hanns det inte. Flyget var försenat från Stockholm så vi fick skynda så mycket benen klarade.

Det var långa köer vid pass- och säkerhetskontroller, men jag lyckades prata med rätt personer så vi fick smita före alla köer.

Vi hann precis, klev ombord på planet till Antalya samtidigt som det skulle gå, det var lyckligtvis för oss flera plan som var sena den här dagen.

Frukostbuffé på Azak Hotell

Frukosten på hotellet var som oftast i Turkiet mycket välfylld.

Ägg, korvar, ostar i mängd, smör, oliver och grönsaker är det som vanligtvis äts här nere, så vi fick en frukost som höll oss mätta i många timmar.

Det finns förstås en hel del sött också, flingor, marmelad, honung, chokladpålägg och kakor.

Såg en man som drack kaffe och åt sex stora bitar mjuk chokladkaka med kniv och gaffel till frukost, så det finns verkligen nåt för alla smaker.

Middagsbuffén var också mycket bra med många fina sallader och röror. Tyvärr var det gluten i såsen till det fina, långkokta nötköttet.

Men det gjorde inte så mycket, jag fick väldigt goda lammspett istället.

Lammspett

Lammspett med grönsaker, vitlöksyoghurt och smör

Tog med eget smör i en burk till middagen och det var tur, annars hade det blivit för magert för oss.

När vi flyttat in i lägenheten gick vi upp till saluhallen och åt en fantastiskt god, grillad levrek (havsabborre) på My Balikcim.

Vi har ätit där många gånger de senaste åren, så bra service och alltid lika fräsch och perfekt grillad fisk.

Salladen till är även den en höjdare, med väldigt många grönsaker i.

Grillad havsabborre

My Balikcim, Alanya

Kallpressad olivolja och granatäppelvinäger till och lite extra smör som vi bad om.

Passade på att handla lite grönt, smör, ägg, getost och kyckling med hem till middag. Jag blir alldeles lycklig när jag ser alla fina bladgrönsaker.

Köper stora mängder bladpersilja, rucola, dill, mynta, machésallad och annat grönt och blandar till läckra sallader. Det är ett stående inslag till vår mat varje dag på vintrarna här.

I morgon får du recept på mitt rimmade kycklingbröst med getostsmör och tomatsallad till.

Gröna bladgrönsaker i Alanyas saluhall

Våren i bilder i en rasande fart!

(Solnedgång vid Klinta strand, Köpingsvik. Foto: Joline Nilsson)

Känner inte riktigt att jag haft tid och heller inte energi till bloggen på sistone. Ibland kommer livet i kläm och tusen järn i elden på hemmaplan. Ni ska få en kort resumé av både, valborgsfirande, 50-års-kalas-fixande, några små roadtrips på ön och vad som hänt den sista tiden! Imorgon är det jobb o skola igen så jag hoppas hinna uppdatera dagens söndagsmiddag också lite senare. :-P

I år var det Köpings skola klass 5 som stod för Köpingsvik valborgsfirande. Vi ansvarade för arrangemanget med korvgrillning, kaffe o fika, lotteri inför kommande skolresa. Superroligt med engagerade barn och föräldrar och majfirandet blev en riktigt lyckad kväll med brasa och glada besökare och barn.
Majbrasan Köpingsvik, Klinta camping. 2014.

Våren har verkligen kommit till Öland, det är knott och flugor som vaknat till liv, göken har kommit, rapsen står i full blom, liksom gullvivorna. Bönder plöjer åkrar och barnen studsar studsmatta och går i shorts varma dagar. Det är härligt!

körsbärsblomma
En som verkligen njuter av värmen är Kean som solar sig stekhet på gräsmattan, och nu kom jag på (igen) att jag måste köpa fästinghalsband till honom. Det finns gott om dom små krypen i år och det är mindre trevligt.

kean_dobermann_solar

Nu i helgen har vi firat min morbror som fyllt 50 år. Vi har skramlat o samlat allihopa till en eu-moped och Nicke roddade med affär och upprustning. Fixade lite småfel och putsade upp den glänsande hallonröd. Jag tecknade en bild och ramade in, Joline likaså. En korg med drickbart, skumpa och 50 röda rosor blev det också. Jag tror han blev glad och nöjd! ;-)

moped

Röda faran! :-P

teckna

Blyertsteckningar från mig o Joline. Jag har använt blyerts + tusch och sen doppat den i kaffe, därefter fyllt o med svart tusch o lite skuggor. Samt rivit kanterna! ;-)
Joline har gjort tro – hopp & kärlek med kinesiska tecken.

En för året första sväng till norra Öland har det också blivit och givetvis ett stopp på vårt favoritställe Sandviks kvarn.

Veckan som gått har Nicke haft semester och blandat med sjuka barn har vi fortsatt förbereda inför gårdagens kalas. Ett par smörgåstårtor till leverans och en o annan rabarberpaj har också passerat…

rabarber_paj_rabarberpaj

Vi har även lunchat på tu man hand i Kårehamns fiskerestaurang.

kårehamn

Sååå gott, och stämningen, miljön vid havet är bara så mysig!

Nu ska jag snart börja förbereda söndagsmiddag, packa jobb o skolväskor sen börjar allvaret igen. Orkade du läsa ändå hit? Lämna gärna en kommentar o sänd mig lite energi… Senare i veckan ska jag också presentera vinnarna av D´Elidas chilisåser. :-P
Kramar till er mina finaste. ♥